Na een bedrijfsongeval bij een medewerker die in loondienst werkt, is de werkgever over het algemeen aansprakelijk als de medewerker letselschade oploopt. Ook als de medewerker zelf een fout heeft gemaakt, is meestal de werkgever aansprakelijk voor het ongeval.
Na een bedrijfsongeval in loondienst is het aan de werknemer om te bewijzen dat hij tijdens werktijd letsel heeft opgelopen. Ook moet hij aantonen welk letsel hij heeft opgelopen. Daarnaast is het belangrijk dat de werknemer het bedrijfsongeval meldt bij de werkgever. Daarnaast raden we je aan om zo snel mogelijk naar een medisch specialist te gaan én om juridisch advies in te winnen.
De aansprakelijkheid van de werkgever voor het bedrijfsongeval in loondienst hangt samen met zijn zorgplicht. De werkgever moet na een bedrijfsongeval aantonen dat hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan en er alles aan heeft gedaan om ongelukken te voorkomen.
Ratio Letselschade stelt gratis voor jou vast of jij de letselschade vergoed kan krijgen. Werkgevers zijn verzekerd tegen bedrijfsongevallen. Over de letselschadevergoeding hebben we daarom contact met de verzekeraar van jouw werkgever.
In Nederland is de werkgever juridisch gezien erg snel aansprakelijk te houden wanneer een werknemer tijdens het verrichten van zijn werkzaamheden letselschade oploopt. Zelfs wanneer een werknemer zelf een fout maakt.
In de praktijk maken wij mee dat veel mensen het spannend/vervelend vinden om hun werkgever hiervoor aansprakelijk te stellen. Echter betreft het meestal een verzekeringskwestie en hebben wij alleen contact met de verzekeraar.
De werknemer moet bewijzen dat het ongeval tijdens werktijd heeft plaatsgevonden. In veel gevallen valt dit (mede) te bewijzen met medische informatie (vooral indien de ambulance ter plaatse ingekomen of wanneer een werknemer gelijk naar de huisartsenpost is gebracht). De werknemer moet ervoor zorgen dat het ongeval zo snel mogelijk bekend wordt bij de werkgever. Hij moet het bedrijfsongeval melden of het moet op een andere manier bij de werkgever bekend worden.
Wij stellen de verzekeraar aansprakelijk voor het ongeval en de gevolgen die dit met zich meebrengt. Wij hoeven alleen maar te bewijzen dat het ongeval tijdens werktijd heeft plaatsgevonden. Om onder de aansprakelijkheid van de werkgever uit te komen moet de (verzekeraar van) de werkgever bewijzen dat hij aan er alles aan heeft gedaan om een ongeval te voorkomen. Indien nodig voeren hij hieromtrent de juridische discussie met de verzekeraar. In veel gevallen wordt de aansprakelijkheid redelijk snel erkend.
Nadat de aansprakelijkheid is erkend, moeten wij bewijzen wat het letsel is. Dit moet bewezen worden met medische informatie. Wij zullen hiervoor de medische informatie opvragen bij de huisarts en de andere medisch specialisten.
Zodra de aansprakelijkheid is erkend, heeft de werknemer recht op een schadevergoeding; recht op een smartengeldvergoeding en alle schadeposten moeten worden gedekt (gemaakte kosten en minder inkomsten). Er zal gelijk om een voorschotbedrag worden verzocht, zodat de kosten worden gedekt. Hiervoor wordt verwezen naar onze pagina over letselschadevergoeding. Daarnaast moet er hulp worden geboden in de vorm van hulp thuis en/of hulp door een arbeidsdeskundige in verband met re-integratie. Hiervoor wordt verwezen naar onze pagina over hulp in de praktijk.
Heb je schade geleden? Laat het ons weten en wij denken graag met je mee.
Hoofdvestiging
Stationsstraat 29a
9401 KW Assen
Postadres
Postbus 131
9400 AC Assen
Website door HQ Online